V.V.I.P :)

Thursday, December 25, 2008

segalanye dah tertulis,takdir hidup mati.
nmun bkn itu punca segala perkara yg trjadi. malah bukan jugak alasan atas segala ksusahan yg mnimpa.. wlau bgitu sume tu b'gntung pd dri sendri..khendak dri sendri,,usaha dri dan kemahuan yg setinggi mane adalah pengukur utama.
kekadang jiwa meronta..aduuh!!Ya Allah knapa hdup ku sperti ini!!aQ tak mhukannya! aQ xsuka!aQ benci! aQ tahu KAU tak zalim Ya Allah..tp knapa aQ???knapa aQ yg mnghadapinya??!!
susah untk mnerima bhwa segala yg trjdi dapat mnghadiahkan kita pahala walaupun hanya ujian yang begitu kecil. tidakkah org yg brsabar itu pahalanya takkan dihisab? tidakkah org yg mngambil pengjaran ats segala yg trjdi adalh org yg dpndg mulia? tidakkah org yg sentiasa redha dengan qada dan qadarnya Allah adalah org yg beriman?mngapa kita memperkotak-katikkan ujian2 Allah dengan hati yg tidak tenang,marah,benci,geram tanpa ada rasa syukur? sekurang2nya ujian yg dihadapi Rasul-Rasul Allah berkali5 ganda beratnya dari ujian yg kita hadapi!!
aQ tahu,,kita hanya manusia biasa. selemah2 golongn manusia,,sering kalah dengan godaan nafsu. iman kita tidak sekuat iman para Nabi dan Sahabat yg snggup brgadai nyawa untuk orang lain, untuk umatnya sepanjang zaman hingga hari kiamat tanpa berkira soal sakit,pahit,kenal,kafir,yatim,miskin,huduh,mati atau syahid. keikhlasan Baginda beserta sahabat adalah 1 kunci utama keimanan mereka. mereka tidak berkira, tidak mngharapkan balasan dr org lain. hanya mngharapkan keredhaan Allah dan syurga..tidakkah mmg semua org impikan syurga?
baru aQ sedari, kehidupanku amat cantik,trsusun dan manis. Allah itu maha Adil, segalanya adalah jalan mndapat pahala..walaupun sekadar mandi, makan, dan tidur dengan mngikut sunnah2 Rasullulah yg simple..kn?kn?

No comments: