V.V.I.P :)

Thursday, June 2, 2011

kisah kasut rm300

Satu hari Pe'ah jalan2 kat Sunway Pyramid, Pe'ah nampak heels gile cun.. maka beliau pun menyimpan setinggi harapan untuk memiliki heels terbabit. lalu dengan muke semangat, beliau membelek-belek heels tersebut dengan harapan terjumpa tag harga..

RM 300

"Mak aiihh.. rm300 weiyh!" melatah si Pe'ah di dalam hati.
mulai hari tersebut Pe'ah menyimpan duit beliau sedikit demi sedikit, lama-lama jadi bukit..

Pe'ah yang memang sedia kurus keding mula berdiet,
Pe'ah yang kaki mengumpat dalam SMS mula jarang top-up,
Pe'ah yang sanggup berjimat cermat hanya untuk sepasang kasut RM 300..

Sehinggalah pada hari yang telah ditakdirkan Ilahi..
Pe'ah berjaya mengumpul rm 300 tersebut dengan penuh penat lelah peluh keringat..
maka kini, Pe'ah berkemungkinan menghadapi 4 situasi:

a) Kasut tersebut dah takde kat tempat yang sepatutnya sebab dah terjual tapi masih ada kasut lain yang tidak kurang hebatnya dengan kasut tersebut..
b) Harga kasut tersebut telah di SALE!!
c) Kasut tersebut masih ada di situ dengan harga yang sama
d) Pe'ah tetibe menjadi kedekut

Kalau situasi a yang akan bertemu dengan Pe'ah, maka Pe'ah akan kecewa yang teramat sangat, Pe'ah merasakan hidupnya tidak sempurna, segunung harapan kini hanya berbukit..sehinggalah sang promoter menawarkan kasut yang tak kurang hebatnya pada Pe'ah. Pe'ah dengan muke seposen berfikir tentang kelayakan kasut tersebut menjadi milik beliau.."apakah mungkin kita dijodohkan dengan cara begini duhai kasut?? kalau memang kau jodohku yang telah ditetapkan, maka ku terima.."

Situasi b mampu membuatkan Pe'ah merasa diri beliau dihargai.."Tau-tau je aku nak beli, harga sale yaww! jimat duit aku".. Tapi mampukah kebahagiaan itu kekal lama? kasut tak menjamin kebahagiaan bukan?

Situasi c mungkin Pe'ah slumber2 je beli kasut tu, kepuasan hati beliau tiada galang ganti even die tahu die mampu mencapai azamnya, lalu azam tersebut meragut segala titik peluh beliau dalam sekelip mata..namun, tak sampai sebulan kemudian, Pe'ah mendapat tahu heels tu ade SALE.. and Pe'ah bermonolog, "Haiihh..kalaulah aku tahu ade sale, mesti aku tunggu kejap, ruginyee.."

Situasi d.. Pe'ah tiba di kedai kasut tersebut, Pe'ah merenung kasut tersebut.. Pe'ah bermonolog, "Maakk aiihh..sebulan aku berhempas pulas kumpul rm 300, aku nak buang untuk sepasang kasut ni je? hmm.. pakai kat kaki je pun, punye penat perut aku menahan lapar, nafsu aku menahan mengumpat tiba-tiba aku nak buang untuk ni je? ahh..kasut aku banyak lagi lah yang boleh pakai, lagipun kalau aku teruskan perangai macam ni kan bagus..saving what..? nanti dah jumpe something yang sangat berguna & hebat takde lah aku kena menyimpan teruk2 mcm ni lagi kan?"

macam tu lah sebenarnya kehidupan kita. Tak kisah lah dalam apa jua keadaan sekali pun. Even dalam membeli kasut, mencari cinta..

No comments: